HVORDAN FÅR JEG EN PLADS ?

Hvis du gerne vil have en plads på Forsorgshjemmet Absalon, skal du ringe på tlf.53 66 54 52. Over telefonen afklarer vi, om du er inden for vores målgruppe. Hvis du er inden for vores målgruppe, inviteres du til en visitationssamtale, hvis vi har en ledig plads. På baggrund af samtalen tilbydes du en plads, hvis du vurderes inden for vores målgruppe.

HVEM ER VI

Absalon er et forsorgshjem til hjemløse mænd (og evt. deres børn under 18).

Vi har 21 pladser, fordelt på tre afdelinger i Storkøbenhavn. På Absalon har beboeren sit eget værelse. Køkken og bad deles med andre beboere. Der er adgang til fælles have i hver afdeling.

Vi er et midlertidigt og akut tilbud på vejen til egen bolig.

PRAKTISK
HVERDAGEN PÅ ABSALON

HJÆLP OG STØTTE

Når du flytter ind på Absalon, får du en kontaktperson, som du skal samarbejde med under dit ophold.

Vi prioriterer, at vores beboere falder godt til i huset, da den første tid et nyt sted kan være overvældende, og i det hele taget er det meget vigtigt for os, at vores beboere føler sig trygge ved hinanden og personalet.

Efter ca. to ugers ophold laver du og din kontaktperson en konkret plan for, hvad du gerne vil arbejde med (dine mål) de kommende måneder. Plan evalueres og revideres sammen med dig ca. hver 3. måned. Opholdsplanen sendes til din sagsbehandler i kommunen, og vi afholder handleplansmøde med dig og sagsbehandleren så hurtigt som muligt.

Din kontaktperson støtter dig i de praktisk ting, som skal på plads, lige når du er flyttet ind; Du skal have en samtale med din kontaktperson mindst en gang om ugen. Her taler I om din trivsel, dine ønsker, mål & drømme, eventuelle udfordringer m.v.

Efter ca. to måneders opholder skal du og din kontaktperson lave en såkaldt udredning. Udredningen beskriver din samlede sociale situation, dine ønsker, mål & drømme og de ting, som eventuelt udfordrer dig. Udredningen indeholder også personalet observationer og din kontaktpersons vurderinger. Udredningen gennemgås sammen med dig og sendes til din sagsbehandler i kommunen.

Vi tilbyder dig støtte til f.eks. indkøb, madlavning, oprydning, rengøring og tøjvask, hvis du har brug for det. Hvis du ønsker det, støtter vi dig i kommunikation med offentlige myndigheder, ledsager dig til møder, husker dig på aftaler m.v. Vi støtter dig i at være sammen med andre mennesker, konflikthåndtering osv., hvis du har udfordringer på dette område.

Vi tilbyder NADA, massage og generel vejledning omkring sundhed og trivsel. Vi har fokus på, at dit ophold på Absalon er midlertidigt, og derfor støtter vi dig i at finde meningsfulde aktiviteter og fællesskaber i det lokalområde eller den by, hvor du sandsynligvis skal bo, når du har fået en bolig. Vi støtter dig i at finde ud af, hvilken form for bolig, der er passende for dig, og hvad der skal til, for at en bolig bliver et hjem for dig.

Vi synes, det er meget vigtigt, at alle mennesker kan og skal bidrage til fællesskabet. Vi støtter dig i at komme i uddannelse eller job, og i at bidrage til hverdagen på Absalon i det omfang, du kan.

Det er et krav, at du er aktivt boligsøgende under hele dig ophold på Absalon. Vi støtter dig i boligopskrivning, og desuden samarbejder vi med din kommune vedr. muligheden for, at kommunen kan hjælpe med en bolig.ift, evt. ansøgning om ydelse, medicin/lægeaftaler, samvær med dine børn osv.

NÅR DU FÅR EN BOLIG

Selv om det er glædeligt, når man endelig får en bolig, kan det også være stressende og overvældende.

Din kontaktperson støtter dig i alle de praktiske ting, der skal gøres, når du får tilbudt en bolig, hjælp til indskud, evt. husleje, møbler osv. Vi støtter dig i at holde overblik i processen omkring bolig og flytning.

Hvis du ønsker at få en kontaktperson fra kommunen, når du flytter i egen bolig, samarbejder vi med kommunen omkring mulighederne, og vi sikrer, at den rette støtte er på plads, inden du flytter fra Absalon.

EFTERFORSORG

Hvis du er interesseret, er du velkommen til at bevare kontakten til Absalon, når du er flyttet.

Vi har mulighed for at ringe til dig inden for den første uge, efter du er flyttet, og vi tilbyder at besøge dig i din nye bolig, kort tid efter, du er flyttet.

Du har mulighed for at komme på Absalon, tale med personale, deltage i aktiviteter og fælles spisning. Inden du flytter, laver du en plan med din kontaktperson for, hvordan kontakten mellem dig og Absalon skal være det kommende år.

SÅDEN STØTTER VI DIG SOM BEBOER

Hos os er relationen mellem dig og medarbejderne det vigtigste redskab i det faglige arbejde.

Vi tror på, at tryghed, tillid og respekt er grundlaget for forandring og trivsel. Pædagogerne støtter dig i din hverdag med struktur, rutiner og personlig udvikling.

De arbejder med udgangspunkt i dine behov og ressourcer og hjælper dig med at skabe en stabil og meningsfuld hverdag. Gennem nærværende relationsarbejde hjælper de med at styrke din selvstændighed, sociale færdigheder og trivsel – både praktisk og følelsesmæssigt.

Socialrådgiveren hjælper dig med at forstå og håndtere kontakten til det offentlige. Du får støtte til breve, møder med kommunen, økonomi, bolig og handleplaner. Socialrådgiveren arbejder helhedsorienteret og sikrer, at du får de rettigheder og muligheder, du har krav på.

Ergoterapeuten støtter beboerne i at skabe en meningsfuld og struktureret hverdag med fokus på almindelig daglig livsførelse (ADL) med opgaver som personlig hygiejne, rengøring og overblik. Indsatsen tilpasses den enkelte beboers behov og ressourcer. Ergoterapeuten deltager i værelsesrunder og laver i samarbejde med beboeren og kontaktpersonen aftaler om vedligeholdelse og støttebehov.

Vi arbejder tværfagligt og koordineret, så du får støtte på flere niveauer – med fokus på, hvad der giver mening for dig, og hvad der bringer dig videre i livet.