OM FORSORGSHJEMMET ABSALON

Hos os handler det om mere end bare at få tag over hovedet. Vi tror på, at alle mennesker har værdi og fortjener en ny chance. Vi møder dig med respekt, varme og troen på, at små skridt kan føre til store forandringer. Her hjælper vi dig med at finde din egen vej videre.

HVEM ER VI

Absalon er et forsorgshjem til hjemløse mænd (og evt. deres børn under 18).

Vi har 21 pladser, fordelt på tre afdelinger i Storkøbenhavn. På Absalon har beboeren sit eget værelse. Køkken og bad deles med andre beboere. Der er adgang til fælles have i hver afdeling.

Vi er et midlertidigt og akut tilbud på vejen til egen bolig.

HVOR LIGGER VI

Absalon har afdelinger i Brønshøj, Valby og Rødovre.

Alle afdelinger ligger tæt på indkøbsmuligheder og offentlig transport.

Der er trapper og trin i alle afdelinger, og vi er derfor ikke egnet til kørestolsbrugere eller svært gangbesværede.

HVEM KAN BO PÅ ABSALON

Vores målgruppe er hjemløse mænd i alderen 25-67 og eventuelt deres børn under 18.

På Absalon må beboerne ikke have et aktivt forbrug af cannabis, stoffer eller illegal medicin, og man kan heller ikke bo hos os, hvis man har et overforbrug af alkohol.

Man kan få en plads på Absalon, hvis man ikke har en bolig, og hvis man samtidig har andre problemer (f.eks. familiemæssige problemer, manglende arbejde eller uddannelse, dårlig økonomi, depression, angst, ADHD, PTSD, problemer med det fysiske helbred m.v.). Man kan ikke bo på Absalon, hvis man har alvorlig ubehandlet sindslidelse, eller hvis man ikke er fysisk selvhjulpen.

Hvis man har en bolig, som man af forskellige årsager ikke kan opholde sig i, er det også muligt at få en plads på Absalon.

Som beboer på Absalon skal man kunne indgå i fællesskabet i huset, herunder dele bad og køkken med andre, og man skal kunne tage de nødvendige hensyn til børn i huset og til medbeboere.

VORES VÆRDIER OG MENNESKESYN

På Forsorgshjemmet Absalon er empati, omsorg og værdighed centrale værdier.

Vi mener, at alle mennesker har værdi og kan bidrage til fællesskabet. Vi anser det enkelte menneske som ekspert på eget liv, og finder det afgørende, at hvert menneske definerer og tager ansvar for sin egen recovery-proces, både individuelt og i sociale fællesskaber.

Vi møder alle beboere med respekt og autencitet, og vi tror på, at når man møder mennesker med tillid og tiltro, så skaber det grobund for bæredygtige relationer og udvikling.

VORES MÅL

Det overordnede formål med vores indsats er at forebygge hjemløshed. Sammen med borgeren at identificere og udvikle ressourcer, der kan sættes i spil, så borgeren får det liv, han ønsker.

Sammen med borgeren at identificere og arbejde aktivt med de udfordringer, der kan stå i vejen for, at borgeren får det liv, han ønsker. Understøtte borgerens proces i forhold til at kunne formulere mål, håb & drømme for fremtiden.

Understøtte og udvikle de færdigheder og kompetencer, som vurderes nødvendige for at kunne fastholde en bolig.

TILGANGE

Housing First:

Vores overordnede faglige tilgang er Housing First, og vi arbejder ud fra de kerneprincipper fra tilgangen, som er mulige på et forsorgshjem:

Traumebevidst Tilgang og recovery-orienteret rehabilitering:

Vi arbejder ud fra en forståelse af, at mennesker i hjemløshed kan have været udsat for traumer, som kan påvirke deres nutidige psykologiske tilstand og adfærd. Som en del af den traumebevidste tilgang arbejdes med fokus på etablering af sikkerhed og tryghed i bred forstand for den enkelte, som er nødt til at være til stede, før der kan formuleres mere langsigtede mål og ønsker. Vi arbejder med recovery-orienteret rehabilitering, og vores tilgang og indsats tager udgangspunkt i tilgangens 8 principper.

METODER

På Forsorgshjemmet Absalon arbejder vi med nedenstående metoder:

Low Arousal:

LA bruges som forståelse og konkret metode i indsatsen. Vi har fokus på at støtte borgeren i at få øje på, arbejde med og reducere de belastninger og stress-tilstande, som hjemløshed kan have medført, og som dermed kan medføre høj arousal hos den enkelte.
Vi arbejder med at skabe ro og stabilitet, og sammen med borgeren identificere, hvad der skaber høj arousal, og hvad der skal til, for at reducere graden af arousal. Som en del af metoden arbejder vi med non-verbal kommunikation samt mere kropslige metoder som NADA og afspændingsmassage.

Når en borger er i høj arousal, er vi rolige, anerkendende og lyttende. Når borgerens arousal er blevet mindre, arbejdes med fælles refleksion og spejling samt evaluering af ny viden om borgerens adfærd, triggere og problemløsningsstrategier.

En del af Absalons målgruppe fremstå med lav arousal, f.eks. som følge af depressive tendenser, og her bruges metoden som et energistyringsredskab, hvor der via spejling og motiverende tilgang er fokus på at ”smitte” beboeren med medarbejderens energi.

Ud fra Low Arousal reflekterer og evaluerer medarbejderne løbende deres verbale og non- verbale kommunikation med borgerne for at identificere, hvordan tilgangen og måden at møde den enkelte eventuelt skal/kan ændres.

NADA-akupunktur:

NADA er en recovery- og empowerment-orienteret metode, der fremmer balancen mellem krop og psyke og skaber en indre ro, hvilket mange mennesker med særlige sociale problemstillinger kan have gavn af.

NADA-akupunktur bliver anvendt mange steder i det offentlige behandlingssystem i Danmark, og er ofte anvendt som et supplement til anden behandling.

NADA anvendes som komplementær recovery-metode til at øge udbyttet af det samlede tilbud. NADA erstatter ikke andre indsatser eller behandlinger men komplementerer disse. NADA kan anvendes i akutte situationer til lindring af symptomer som f.eks. angst, uro, forstyrret søvn, frustration, vrede, depressive symptomer, nedsat koncentrationsevne og manglende fokus samt tilstande udløst af stress. Det primære formål med NADA er at styrke borgerens egne ressourcer via et struktureret og længerevarende forløb, så tilbagefald forebygges og den samlede indsats styrkes.

Anerkendende kommunikation:

Der er i kommunikationen med borgeren fokus på dét, der fungerer, og ikke på ”fejl & mangler”. Når der er behov for at tale med borgeren om noget, der ikke fungerer – eller ikke fungerer så godt – kommunikeres autentisk, tydeligt og med respekt for den anden. At tale om dét, der ikke fungerer, er anerkendende i sig selv, når det gøres på en ligeværdig måde, hvor vi også har forventninger til, hvad den anden kan. Med anerkendende kommunikation er vi åbne og reelt interesserede i den andens holdninger og værdier, og vi lytter empatisk og stiller åbne spørgsmål. Anerkendende kommunikation anvendes uanset, om vi har svært ved at forstå den andens eventuelle uhensigtsmæssige eller (selv)destruktive adfærd.

VORES BEBOERE VÆRDSÆTTER OS - LÆS DERES POSITIVE FEEDBACK.

Absalon er det perfekte sted for nogen, der har brug for stabilitet i livet og støtte. For mig er Absalon ikke bare et sted at overnatte; det er mere end det – mentalt støtte. Alle er åbne, venlige og klar til at hjælpe, når man har brug for det, med fuld accept af den, man er.

Tesfalem

Her på Absalon finder jeg ro, og jeg føler mig godt tilpas. Personalet er meget imødekommende, lyttende og forstående over for den enkeltes behov. Jeg kunne ikke have ønsket mig et bedre sted at påbegynde min rejse og min proces i livet. For mig er Absalon en skøn oase.

Peter

Jeg kan varmt anbefale Forsogshjemmet Absalon. Det er et stille og roligt sted med søde imødekommende og professionelle medarbejdere, som altid er klar til at hjælpe. Personalets engagement og varme gør en stor forskel i vores hverdag.

Mikael

UDFORSK VORES TRE HUSE

HVAD FORVENTER VI AF DIG SOM BEBOER PÅ ABSALON

Vi ved, at det kan være udfordrende at skabe forandring i en svær livssituation, og vi står naturligvis klar til at støtte og hjælpe dig hele vejen: Både i forhold til dine praktiske udfordringer og de personlige processer, du står i.